Zapojení mládeže do ochrany kriticky ohrožených druhů ryb v rámci opatření pro zadržení vody v krajině – výuka žáků

V první části projektu „Zapojení mládeže do ochrany kriticky ohrožených druhů ryb v rámci opatření pro zadržení vody v krajině“ proběhla v únoru 2024 teoretická výuka žáků šesti základních škol. Žáci druhého stupně se naučili, co znamená biodiverzita a proč je pro naši přírodu důležitá a zabývali se jejím úpadkem s důrazem na sladkovodní ekosystémy. Děti se také naučily poznávat invazní druhy ryb a znát jejich dopad na naše původní druhy ryb se zaměřením na kriticky ohroženého karase obecného a slunku obecnou. Dozvěděly se, jak lze tyto druhy chránit a jak biodiverzitu podporovat. V rámci praktické části se žáci učili sestavovat potravní sítě pomocí magnetek zobrazující druhy žijící v rybníce.

            Druhá část proběhla v červnu 2024. Žáci ze stejných základních škol se zúčastnili terénního cvičení a mapování biodiverzity v okolí škol. Každá třída dostala monitorovací sadu (tzn. batoh naplněný pomůckami potřebnými k monitoringu) a pracovní list „Lovecký den“. Žáci měli za úkol vyhledat zde žijící živočichy a rostliny a pomocí určovacích klíčů je správně určit. Tento úkol byl pojat jako soutěž a vítězný tým vyhrál trička s logem projektu. Žáky toto cvičení velmi bavilo a měli tak možnost získat pozitivní vztah k ochraně biodiverzity.

            Na vybraných lokalitách v okolí škol proběhly repatriace karase obecného (v případě jedné ZŠ i slunky obecné). Většina škol si na svém pozemku pro tyto účely vybudovala vlastní jezírko. Také byly nalezeny další vhodné lokality v okolí škol pro vysazení karase obecného i lokality, na kterých se karas obecný již vyskytuje. Žáci se přidali prostřednictvím měření a vážení ryb a měli možnost se zapojit do managementu lokalit.