Projekt Zachraň karase byl podpořen Evropskou unií z fondu Next Generation EU.

Od 1.1.2024 realizujeme projekt „Zapojení mládeže do ochrany kriticky ohrožených druhů ryb v rámci opatření pro zadržení vody v krajině“.
Cílem projektu je zapojení a rozvoj klíčových kompetencí žáků základních škol a pedagogů v klimatických změnách, které mají vliv na původní faunu. V rámci projektu bude probíhat environmentální vzdělávání žáků, kteří se budou podílet na vytipování, reintrodukci druhů (karas obecný, slunka obecná) a monitoringu vhodných lokalit. Doba realizace projektu: leden 2024 – listopad 2025. Odborným garantem projektu je RNDr. Marek Šmejkal, Ph.D. Biologické centrum AV ČR, ambasadorem projektu je Mgr. Vladimír Kořen moderátor pořadu České televize Zázraky přírody a pedagog 3. ZŠ u Říčanského lesa Říčany. Postupně zde budeme přinášet aktuality a videa z v projektu realizovaných aktivit.
Environmentální vzdělávání žáků
V rámci teoretického vzdělávání proběhly v zimě 2024 výukové hodiny (2 x 45 minut) s žáky šesti partnerských základních škol – ZŠ U Říčanského lesa; ZŠ Komenského, Trutnov; ZŠ Želetice; ZŠ Volgogradská, Ostrava-Zábřeh; ZŠ Staré Město; ZŠ Bojkovice. Přednášky se zabývaly biodiverzitou a jejím úpadkem s důrazem na sladkovodní ekosystémy. Byla představena problematika klimatické změny a invazních druhů ryb a jejich dopad na naše původní druhy ryb se zaměřením na kriticky ohroženého karase obecného a slunku obecnou. Žáci se rovněž dozvěděli o možnostech ochrany těchto druhů i biodiverzity obecně. Žáci byli poté zapojeni do diskuze a prostřednictvím výukové hry s magnetkami znázorňujícími druhy žijící v rybníce se učili sestavovat potravní sítě.

Monitoring lokalit
Žáci ze stejných základních škol (viz. výše) byli v červnu 2024 zapojeni do mapování předem vytipovaných lokalit v okolí škol. Každá třída dostala monitorovací sadu (tzn. batoh naplněný pomůckami potřebnými k monitoringu) a pracovní list „Lovecký den“. Nejprve proběhlo měření abiotických parametrů. Poté měli žáci za úkol zjistit zde žijící živočichy a rostliny. Tento úkol byl pojat jako soutěž a vítězný tým vyhrál trička s logem projektu. Žáky toto cvičení velmi bavilo a měli tak možnost získat pozitivní vztah k ochraně biodiverzity.

Repatriace kriticky ohrožených druhů ryb
Na vybraných lokalitách v okolí škol proběhly repatriace karase obecného (v případě ZŠ v Říčanech i slunky obecné). V ZŠ U Říčanského lesa proběhlo vysazování karase obecného do školního rybníčku zřízeného pro tyto účely a dále do dvou tůní v blízkosti školy. V okolí základní školy v Trutnově byl nalezen vhodný rybník, kde se již karas obecný vyskytuje a žáci tak měli možnost se zapojit do jeho managementu. Dále byl karas obecný vysazen v rybníčku základní školy ZŠ Želetice a ZŠ Staré Město, okres Frýdek-Místek. Žáci se zapojily prostřednictvím měření a vážení ryb.

Opětovný monitoring lokalit
V červnu 2025 proběhlo opětovné zmapování všech lokalit, na nichž byla provedena repatriace či management. Žáci zhodnotili jejich aktuální stav a zjišťovali, zda došlo k úspěšnému rozmnožení vysazených ryb a zda se změnilo druhové složení živočichů a rostlin. Výsledky zaznamenávali do připraveného protokolu „Monitoring biodiverzity“. Vysazeným rybám se na všech lokalitách daří velmi dobře; dobře se adaptovaly na nové prostředí, aktivně se rozmnožují a jejich populace se stabilně rozrůstá, což naznačuje úspěšnost repatriačních opatření a příznivý stav sledovaných ekosystémů.
Do repatriace karase obecného se zapojili také žáci z další základní školy (ZŠ Dobrovského Lanškroun), kteří úspěšně vysadili své odchované ryby do rybníčků u Říčan.
Osvěta
V rámci osvěty se uskutečnilo několik akcí, jejichž cílem bylo seznámit širší veřejnost s dopady antropogenních změn na krajinu a souvisejícím úbytkem biodiverzity, zároveň ukázat, že i žáci se mohou aktivně podílet na její ochraně a záchraně ohrožených druhů.
Veletrh For Fishing (20. – 23. 2 2025)
Pro děti byla připravena interaktivní aktivita s magnetkami, při které jsme společně probírali, jak se mění rybník, pokud do něj pronikne invazní karas stříbřitý. Děti sledovaly, jak invazní druh ovlivňuje potravní sítě a život ostatních ryb a rostlin v rybníce. Další částí aktivity bylo hledání rozdílů mezi karasem obecným a karasem stříbřitým, kdy se děti učily poznávat původní a invazní druhy podle vzhledu a charakteristických znaků. Děti se při obou aktivitách ukázaly jako velmi šikovné, a na závěr všechny získaly diplomy a samolepky s logem „Zachraň karase“ jako odměnu za svou aktivní účast a snahu učit se o ochraně přírody.
Děti měly možnost zapojit se do soutěží a získat různé ceny – například trička, láhve, placky, propisky, nože nebo kšiltovky, všechny s logem „Zachraň karase“. Soutěže motivovaly děti k aktivní účasti a zároveň jim umožnily získat odměny připomínající význam ochrany původních druhů ryb.
Výuková videa
V rámci osvěty bylo rovněž vytvořeno několik výukových materiálů. Pro potřeby vzdělávání dalších žáků byla připravena čtyři výuková videa zaměřená na environmentální vzdělávání a osvětu o změně klimatu a úbytku biodiverzity.
Osvěta o původních a invazních druzích ryb ČR ve školce LMŠ Třísov

Ve školce byly dětem prostřednictvím krátkého povídání a ukázky živých ryb představeny původní i invazní druhy ryb České republiky. Děti se učily poznávat, které ryby patří do našich vod a které mohou negativně ovlivnit místní ekosystémy. Aktivně se zapojovaly do her, při kterých třídily ryby a chytaly dřevěné ryby pomocí vytvořených rybářských prutů. Děti poznávaly, proč je důležité chránit původní druhy a pečovat o vodní prostředí.



